Tuesday, May 10, 2011

macam-macam

aku datang dari keluarha yang sederhana dan sehingga ke hari ini.. aku masih dengan kesederhanaan itu... masa kecil tak pernah bercuti macam orang2 lain walaupun ke negeri sebelah... tidak mempunyai mainan sendiri.. kecuali membuatnya... tidak mempunyai basikal sendiri... ambik basikal kakak n abang yang dah tak naik lagi... susahnya untuk mendapatkan sesuatu...

semua ni bermula dengan perjalanan aku ke kl 2 hari sudah...

kadang2 manusia ni yang aku kenal, ada yang anak orang kaya tp kehidupan biasa je.. macam aku... ada yang anak orang kaya yang memang bergaya macam orang kaya... ada yang anak orang biasa2 je.. tp macam orang kaya...

aku dah nampak macam mana pergaulan orang kaya dgn orang kaya.. orang kaya dengan orang yang sederhana..

macam mana orang kaya ni tidak dapat memahami kesusahan orang susah macam aku ni...

aku hanya mampu untuk beli kereta kelisa(manual) yang dah banyak berjasa-masuk tahun ketiga...
aku tak pernah teringin nak beli kerata mahal2....
aku hanya mampu membeli jam casio yang sudah putus tali n tak mampu beli yang baru...(4 tahun sudah punya)
aku hanya mampu membeli bag di lorong2 pekan rabu n rantau panjang...

aku hanya mampu membeli hp sony yang dah tercabut cover depan tp masih boleh digunakan... tp... ada kawan bgtau"beli lain la... blackberry ke" hmmmmm.... coz hp ni susah nak charge....n sbb dia pakai apple4...

sepanjang aku kenal dia... tiap kali makan... tak abis... ada sikit2 buang... hmmmm anak orang kaya... aku....?? dah di ajar macam mana susahnya nak dapat makan... insyaallah abis @ bungkus... sayang makanan tu....walau pun kuah laksa... aku akan abiskan.. aku dah nampak macam mana cara orang kaya...

aku tak pernah nak salahkan @ burukkan sapa2.. cuma untuk peringatan aku... aku memang tak sesuai untuk selalu dekat dengan orang yang macam ni coz kita akan jadi sorang yang lupa pada kedudukan kita yang sebenar... untuk berkawan tak jadi masalah... dia ada taraf yang sesuai dgn dia... bercerita tentang barang2 berjenama... jalan2 luar negara... :) tak kena dengan aku...

kadang2 aku bersyukur sebab dapat dibesarkan dalam keluarga macam ni... alhamdulillah... tq mak n ayah... acik sayang mak n ayah..

No comments:

Post a Comment